|
|
|
|
|
Informacja o programie
Dla kogo?Wortal ten skierowany jest do młodzieży szkolnej (ze starszych klas szkół podstawowych, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych) oraz nauczycieli. Ale jeśli:
- zastanawiasz się, czy zmiana temperatury wody lub powietrza o 0,1oC może mieć wpływ na ekosystemy…
- nie wiesz, skąd się wzięła sól w Wieliczce i dlaczego właśnie tam…
- lubisz interpretować otaczającą Cię przyrodę i w rysach na skale masz ochotę zobaczyć coś więcej, niż tylko rysy – na przykład koralowca sprzed 350 mln lat…
- słyszysz, że wycinanie lasów tropikalnych pociąga za sobą katastrofalne skutki, a nie wiesz dlaczego…
- chcesz poprzez prowadzenie badań sprawdzić, czy klimat się zmienia….
to jest to serwis dla Ciebie. W syntetyczny sposób staramy się w nim wyjaśnić wiele złożonych kwestii, a także proponujemy prowadzenie własnych obserwacji, które mogą dać nam odpowiedź, czy i w jakim kierunku zmienia się klimat. Nie prezentujemy jednostronnych ocen – poglądów jest tyle, ilu jest autorów, choć staraliśmy się przede wszystkim odnieść do autentycznych badań, a nie informacji medialnych i emocji.
Po co taki program?W dobie zalewu sprzecznych informacji na temat zmian klimatu (czy grozi nam globalne ocieplenie czy nowa epoka lodowa, czy mamy wpływ na te procesy i na ile powinniśmy się ich obawiać), większość osób nie ma podstaw, by wyrobić sobie własne zdanie w tych kwestiach. Wynika to ze sposobu prowadzenia dyskusji, w których pada wiele haseł bez wniknięcia w istotę problemu, a procesy kształtujące klimat oraz życie na Ziemi są na tyle złożone, że bez podstawowej wiedzy na ich temat, trudno odnieść się do przedstawianych nam faktów. W konsekwencji większość z nas nie angażuje się w ochronę przyrody, nie mając przekonania, czy ma to sens. Bo co z tego, że wyginie jeden czy drugi gatunek? W programie tym przekonujemy, że warto poświęcić czas przyrodzie i to z kilku powodów. Po pierwsze, obserwując przyrodę możemy interpretować zachodzące współcześnie zmiany (dział: Zostań obserwatorem przyrody). Po drugie, możemy z niej czerpać wiedzę o wydarzeniach minionych (dział: Świadectwa zmian klimatu). Po trzecie, rośliny i zwierzęta mogą pełnić ważną rolę jako bioindykatory zachodzących zmian (dział: Adaptacje i bioindykacje). Po czwarte ukazujemy, jak wiele informacji kryje się w już zgromadzonym materiale przyrodniczym (dział: Zielniki). Nauka przyrody może być przyjemna. Trzeba tylko pokazać związki przyczynowo-skutkowe różnych procesów zachodzących na świecie. Tak, by trudne, bo przerabiane jako odrębne zagadnienia tematy szkolne, stały się bardziej przejrzyste i zrozumiałe. I stąd propozycja działu: Od prehistorii do współczesności.
Twórcy programuWortal powstał z inicjatywy pracowników Zielnika Wydziału Biologii UW, ale w jego tworzeniu biorą udział osoby z wielu jednostek naukowych (Uniwersytet Warszawski: Wydział Biologii, Wydział Geologii, Wydział Geografii; Uniwersytet Jagielloński: Wydział Biologii i Nauk o Ziemi, Uniwersytet Gdański: Wydział Biologii).
Zapraszamy do oceny wortalu. Pomoże nam ona w prowadzeniu i rozwijaniu serwisu:
|
|